Perustuu arvosteluun.

Varastomyymälämme Tervakoskella palvelee myös Maanantaina 23.12. klo 10-15! Tervetuloa! 

Käytämme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi - Lue lisää
Toimitukset yli 180 maahan
Jo vuodesta 2010
100% tyytyväisyystakuu

Lipoakkujen käyttämisestä ja lataamisesta


Lipoakuista yleisesti

Lipoakkujen käyttämisestä on hyvä tietää muutamia perusasioita ennen niiden käyttöönottoa. On totta, että pahimmassa tapauksessa LiPoakkujen väärinkäyttäminen saattaa johtaa ei toivottuun akun palamiseen/sulamiseen. Tämän tiedostaen on hyvä todeta heti, että oikein käytettyinä Lipoakut ovat varsin turvallisia käyttää ja säilyttää. Lipoakkujen tuomat edut RC-harrastukseseen on kiistattomat, joten huolellinen ja asiallinen Lipojen käyttäminen on edellytys turvalliseen harrastamiseen. Lithiumpolymeeriakut (Lipot) ovat kapasiteetiltaan parempia ja tehokkaampia verrattuna NiMH-akkuihin ja tämän takia ne myös ovat suosittuja harrastajien parissa. LiPoakkuja käytettäessä tulee kuitenkin osata perusasia, jotka olemme koonneet tähän artikkeliin. LiPoakut ovat todella yksinkertaisia käytettää, eikä niistä kannatta ottaa liiallista stressiä.

LiPoakut tulee aina ladata niille tarkoitetuilla LiPolatureilla. Uudesta akusta kannattaa myös tarkistaa sen napaisuus ja verrata niitä aikaisempiin akkuihin väärin kytkemisen välttämiseksi.  Mikäli merkinnät ovat akussa epäselvät, voi napaisuuden tarkistaa vaikkapa yleismittarilla. Tämän jälkeen kannattaa toki parantaa merkintöjä vaikkapa tussilla helpottamaan huomioimista jatkossa. Merkkiakuissa merkinnät ovat yleensä selkeät, kuten seuraavassa Gens Acen valmistamassa akussa.

Latauksen tärkein perusasia on, että mitään akkuja ei saa jättää latautumaan ilman valvontaa. Eli jos olet lähdössä kauppaan latauksen ajaksi, lataa akkusi vasta, kun olet palannut kaupasta.

Mikäli latauksessa tapahtuu jokin häiriö saattaa se johtaa akun lämpiämiseen ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa akun sulamisen/räjähtämisen.  Tämä voi johtua väärästä latausohjelmasta tai vääristä latausparametreistä. Tästä syystä akkuja ei saisi jättää latautumaan herkästi syttyvälle alustalle, kuten paperin tai pöytäliinan päälle. Tällaisiin asioihin on hyvä varautua ja ostaa tarkoituksen mukainen LiPojen latauspussi, joka suojaa akkua ja sen ympäristöä latauksen aikana. LiPoakkuja ladattaessa on hyvä varmistaa, että akku on latauksen ajan tarkkailtavissa eikä esimerkiksi suljetussa kaapissa piilossa. 

Tämän valvonnan tarpeen takia esimerkiksi nuorille harrastajille, jotka itse eivät enää ole valvonnan alaisina kannattaa harkita NiMH-akullisen auton hankintaa.  Nimh akut ovat käytössä huolettomampi ja jos ajokertoja ei tule kovin tiheään, se toimii todella hyvänä vaihtoehtona.

Lipojen lataamisesta

Ladattaessa LiPoakkuja valitaan ensin laturiin Lipolatausohjelma. Tämän jälkeen määritetään laturille ladattavan akun kennojen määrä (jännite) ja varmistetaan, ettei ylitetä akun maksimilatausvirtaa (A). Latausvirran löydät akun ohjeesta valmistajan ilmoittamana C-arvona.  Yleinenohjesääntö on, että akut voi ladata omaa kapasiteettiaan vastaavalla virtamäärällä (1C). Esimerkiksi sanotaan, että akkusi kapasiteetti on 4000 mAh. Tällöin merkintä 1C tarkoittaa, että akkua saa ladata 4 Ampeerin virralla (arvo on laskettu siis suoraan akun kapasiteetista 1Cx4Ah = 4A).

LiPoakkuja ladatessa siis säädellään lähtökohtaisesti vain latausvirtaa. Lipoakkuja ladattaessa on hyvä käyttää aina balansoivaa latausta. Balansointi varmistaa, että kaikki akun kennot latautuvat tasaisesti eikä akun kennojen välille jää jännite-eroja. Balansointi estää myös yksittäisten kennojen ylilatautumisen, joka voi johtaa ei toivottuihin tuloksiin ladattaessa. Sinun kannattaa siis varmistaa, että käyttämässäsi laturissa on balansoivalataus. Seuraavissa kuvissa näet ulkoisen balansointilaudan ja laturiin sisäänrakennetun balanserin johon balansointiliitin kytketään akun kennoluvun mukaisesti.

Käytännössä siis ladatessa tulee laturiin kytkeä päävirtaliittimet (+ ja -) sekä pieni balansointiliitin. Ajon aikana akusta kytketään vain päävirtaliittimet (+ ja -)

LiPoakku on täynnä, kun laturi on ladannut sen maksimijännitteeseen. Perinteisien LiPokennojen (3.7v) maksimijännite on 4,2v ja LiHv (High Volt) 4,35v. Tämä tarkoittaa sitä, että täyteen ladatun perus 2S (7.4v) Lipon jännite täytenä on 8,4v ja LiHV akkujen 8,7v. On huomioitavaa että LiHV kennojen suositeltava latausjännite on silti 4,2V/kenno, joka myös on korkein sallittu jännite kilpakäytössä.  Normaalia lipo-akkua ei saa ladata yli suositellun 4,2v/kenno jännitteeseen.  

Käytössä LiPo-akun kennojännite ei saisi laskea alle 3.0 Voltin, koska tämä johtaa akun vaurioitumiseen. Useissa RC-autoissa on sisäänrakennettu Cut-off toiminto, joka katkaisee virransyötön ajoissa ennen jännitteen laskua vahingolliselle alueelle. Kannattaa varmistaa, että autostasi tällainen toiminto löytyy ennen LiPoakkujen käyttöönottoa. 

Säilyttäessäsi käyttämättömänä LiPoakkua on suositeltavaa ladata akku 50% jännitteeseen. Esimerkiksi 2S akussa tämä jännite tarkoittaisi siis 7,6-7,7V (3,8-3,85V/kenno) jännitettä. Älylatureista löytyy Storage-toiminto, joka lataa akut oikeaan jännitteeseen varastointia varten. Säilytyksessä on hyvä huomioida myös, että LiPot kannattaa säilyttää latauspussissa ja avoimessa tilassa näkyvillä varmuuden vuoksi. 

On hyvä muistaa, että pitkäikäisyydestään huolimatta myös LiPo-akut kuluvat siinä missä vaikkapa täysikokoisen auton akutkin. Tämä johtuu siitä, että akun kemia alkaa hiljalleen heiketä. Akut ovat siis kulutustavaraa loppujen lopuksi, mutta hyvällä hoidolla ja oikein ladattuna pidennät helposti akkujen elinkaarta.

Mistä sitten tietää, jos akku oirehtii ei halutulla tavalla?

Akun ensimmäinen merkki vaurioitumisesta on pullistuminen epänormaalin muotoiseksi. Tämä voi johtua esimerkiksi ylijännitteestä tai käytetystä liian kovasta purkuvirrasta. Vanhetessaan Lipoille on ominaista pieni pullistuminen akun keskikohdalta. Jos pullistuminen tapahtuu äkillisesti tulee sinun hävittää akku, eikä enää käyttää sitä. Jos akku kuumenee latauksessa yli käden lämpöiseksi kertoo se akun heikentyneestä latautumiskyvystä ja on varmamerkki akun elinkaaren olevan lopussa. Tällöin on myös hyvä tarkistaa käytössä oleva latausvirta. Lipo-akkujen tulisi kestää 1C lataus ongelmitta ja ilman lämpiämistä.

Käytössä Lipo-akut saavat lämmetä. Varsinkin tehokkaammissa autoissa on normaalia, että akku voi lämmetä käden lämpöiseksi. Mikäli akku tuntuu selkeästi kuumalta on auton virrankulutus ylittänyt akun virranantokyvyn. Tällöin on syytä pohtia tehokkaampia akkuja tähän käyttötarkoitukseen (Suuremmalla C-arvolla olevat akut).

Lopputuloksena voidaan todeta, että käyttämällä LiPoakkuasi ohjeistuksen mukaan ja pidät järjen kädessä LiPo-akut eivät ole vaarallisia, niitä tulee vain käyttää oikein. Käytössä ne ovat ehdottomasti tehokkaampia kuin NiMH-akut. Jälkikasvulle tai harvempaan ajoon kannattaa valita kuitenkin NiMH-akku, koska ne ovat huolettomampia ja kestävät LiPoakkuja paremmin käyttämättömyyttä. Aina jos LiPoakut tai laturit askarruttavat, kannattaa kysyä meiltä neuvoa niin katsotaan sinulle sopivat akut ja laturi.

Tietoa meistä

RC tietoutta

RC tietoutta

Tilaa EuroRC:n viikottainen uutiskirje

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Tilaaminen

Verkkosivuiltamme tuotteen tiedot avaamalla löydät kyseisen tuotteen saatavuuden. Mikäli tuote löytyy varastostamme ja tilaat sen ennen kello 15.00, lähetämme tuotteen vielä saman päivän aikana. Paketti saapuu postitse luultavasti jo tilausta seuraavana päivänä, riippuen toki tilauksen määränpäästä. Kaikki tuotteet sisältävät Suomen arvonlisäveron (24 %). Pidätämme oikeuden muuttaa hintojamme.

Ennakkotilaaminen

Jos tuotetta ei löydy verkkosivujen mukaan varastosta ja voit silti tilata sen. Tällöin tuote on ennakkotilattava tuote. Sivulla lukee tieto siitä mikä on arvioitu aika, jossa tuote saadaan toimitettua. Jos mainitussa tuotteessa on valittavana värivariaatioita, voit alustavasti esittää väritoiveen, mutta ikävä kyllä emme voi taata saapuvan tuotteen värivaihtoehtoa varmasti. Tämä riippuu pitkälti toimittajasta, mutta teemme parhaamme saadaksemme toiveenne toteutetuksi. Tämän takia ennakkotilaustapauksissa olemme yhteydessä asiakkaaseen, kun tiedämme toimituksen aikataulun. Näin pyrimme tekemään tilauksesta asiakkaan kannalta sujuvaa ja huoletonta.

Kuljetus

Kuljetusvaihtoehtoina kaupassamme ovat Postin paketit ja kirjeet sekä Matkahuollon Lähellä Paketit. Tarkemmat tiedot kuljetuksista avautuvat käyttöösi CheckOut prosessin yhteydessä.

Posti:

Postin toimitusajat tällä hetkellä ovat keskimäärin kirjeillä 4-6 arkipäivää ja paketeilla 1-4 arkipäivää.

* Toimitusmaksu paketeilla suomen sisäpuolella on alkaen 4,90€ ja yli 100€ ostokset kulkevat rahtivapaasti.
* Kirjelähetykset
ovat halvempia, mutta ne ovat merkittävästi hitaampia.

Matkahuolto:

Nouto Matkahuollon palvelupisteestä: Toimitus valitsemaasi Matkahuollon noutopisteeseen, kuten pakettiautomaattiin, Matkahuoltoon, K-Marketiin tai R-kioskiin pääsääntöisesti 1-2 työpäivän aikana, isoimmissa kaupungeissa myös lauantaisin. Saat ilmoituksen heti, kun pakettisi on noudettavissa.

Katso lähin Matkahuollon palvelupiste: https://www.matkahuolto.fi/palvelupisteet

Nouto:

Varastoltamme on myös mahdollista noutaa tuotteet. Tilauksen noutamiselle on oma vaihtoehtonsa toimitustapavaihtoehdoissa. Ohjeet noutoon löydät täältä.

Maksutavat

Hyväksymme tilattujen tuotteiden maksamisen luottokortilla, verkkopankkimaksuna, Paypalin kautta, ennakkomaksuna (tilisiirto) tai postiennakolla. Mobiilimaksuista Mobilepay, Pivo ja Apple Pay onnistuvat. Tuotteet on mahdollista maksaa myös osamaksulla (valittavana Waley ja OP Lasku), sekä joustavasti Klarnalla (valittavana Maksa nyt, Maksa myöhemmin, ja Pilko maksut). 

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (ent. Checkout) (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com

Klarnan ehdot löydät täältä

Lue osamaksuohjeistus täältä.

Tilauksen peruuttaminen

Tuotepalautuksissa toimimme yleisten säädösten mukaisesti siten, että tuotteilla on normaali 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus edellyttäen, että tuote on ehjä ja käyttämätön. Aika lasketaan toimituksen luovuttamispäivästä. Pyrimme kuitenkin toimimaan reilusti asiakasta kohtaan ja halutessasi palauttaa tuotteen, olethan ensin yhteydessä meihin ([email protected]). Näin voimme taata, että käsittelemme tapahtuman teitä parhaiten palvelevalla tavalla, henkilökohtaisesti teidän kanssanne.

Hyväksymme uusien avaamattomien tuotteiden palautuksen aina 50 päivään asti. 14 päivän jälkeen vaihtotuotteet hyvitetään vain lahjakortilla kauppaamme.

Halutessasi vaihtaa tuotteen toiseen kauppamme tuotteeseen tämä edellyttää vaihdettavan tuotteen olevan käyttämätön ja avaamattomassa paketissa. Toisin sanoen palautettavan tuotteen tulee olla uudenveroisessa myyntikunnossa. Tarkastamme tuotteen jälleenmyyntikunnon sen saavuttua meille. Tarkistuksen jälkeen teemme tuotteen ostohintaa (tai erikseen sovittua korvausta) vastaavan lahjakortin kauppaamme, jonka voit käyttää uutta tuotetta tilatessasi. Tuotevaihtotapauksissa asiakas kustantaa itse toimituskulun varastollemme.
Kaikissa tuotevaihto tapauksissa on tärkeää, että olette aina ensin yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected] niin opastamme ja vastaamme kysymyksiinne tarpeentullen.
Ilman ennakkotietoa olevissa palautustapauksissa emme ota vastuuta tuotteen häviämisestä tai häiriötilanteista.

Halutessasi purkaa kaupan tulee tuotteen olla täysin käyttämätön ja täydellisessä myyntikunnossa. Palauttamistilanteen ehtojen ei ole tarkoitus olla asiakkaan kannalta hankaloittavia, vaan pikemminkin niillä varmistetaan, että palautuvan tuotteen laatu on kiitettävä, jotta kykenemme takaamaan seuraavalle asiakkaalle kaupassa aivan yhtä täydellisiä tuotteita. Kuten mainittua, olethan ensin meihin yhteydessä ([email protected]) palautustilanteissa, näin voimme taata asioinnin vaivattomuuden teidän kannaltanne.
Huom! Jokaisesta ilman erillistä palautusilmoitusta tehdystä palautuksesta tullaan perimään 20€ käsittelymaksu, joka huomioidaan tuotteen palautusarvossa.

Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti peruste kaupan purkamiseen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet.

Noutamatta jätetty Postipaketti ei ole tilauksen peruutus, näistä veloitamme kaikki siitä koituneet kulut, jotka ovat perintäkelpoisia. Kuluttajalla on vastuu seurata itse paketin kulkemista seurannalla, joka toimitusvahvistuksessa verkkokaupasta toimitetaan. Jos olet epävarma olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme sinua tarvittaessa.

Tuotepalautuksesta aiheutuvista kuluista vastaa asiakas.

Lue palautusohjeista lisää täältä.

Takuukäytännöt

Takuuasioissa ole aina ensimmäisenä yhteydessä asiakaspalveluumme [email protected]. Liitä viestiin mukaan jos mahdollista valokuvat viallisesta komponentista ja mahdollisimman tarkka seloste viasta ja tilanteesta mikä/mitä edelsi vian ilmenemistä.
Käsittelemme kaikki tapauksesta tapauskohtaisesti ja tavoitteenamme on aina päästä molempia osapuolia tyydyttävään tilanteeseen, jossa tuote on mahdollisimma nopeasti taas käytössä. Tuotevaihtoon johtavissa tapauksissa lähetämme uuden tuotteen vasta, kun rikkoutunut tuote palautuu varastollemme mikäli olemme pyytäneet palauttamaan rikkoutuneen tuotteen.

Käsittelemme KAIKKI takuuasiat vain sähköpostitse, jolloin molemmille osapuolille jää takuukäsittelystä todiste “mustaa valkoiselle”. Ilman sähköpostilla tehtyä ennakkotietoa olevia takuutapauksia varastomme ei ota vastaan.

Elektroniikka:
Myymillämme elektroniikkatuotteilla on normaali vuoden takuu, joka kattaa materiaali- ja valmistusvirheet. Tuotteen käytöstä ja ulkopuolisesti aihetuneet viat eivät kuulu tuotetakuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.
Huom! Monet valmistajat ovat tarkkoja siitä, että elektroniikkakomponentteja ei saa muuttaa (liittimen vaihto) ilman että takuu raukeaa (esim. Traxxas)
. Tästä löytyy aina maininta tuotteesi ohjekirjasta jos näin on.

Varaosat ja muut komponentit:
Varaosilla on materiaali- ja valmistusvirheet kattava takuu. Väärästä käytöstä johtuva ja ulkopuolisesten vaikuttajien aiheuttamia tuotteiden rikkoutumista ei katsota kuuluvan takuun piiriin. Jokainen takuuasia käsitellään tapauskohtaisesti.

Rikkoutunut tai normaalia ylläpitohuoltoa vaativa tuote ei ole automaattisesti takuunalainen. Varsinkin radio-ohjattavien sarjojen kohdalla tuotteen huolto ja rikkoutuneiden osien vaihto lähtökohtaisesti kuuluu kuluttajalle. Asiakaspalvelumme auttaa teitä kysymyksissä koskien sarjanne vikaa ja pyrkien saattamaan sarjanne mahdollisimman nopeasti käyttökuntoon. Sarjojen mukana toimitetaan valmistajan toimesta ohjekirja, jonka avulla vioittuneet osat löytyvät samoin huolto-ohjeet. Tuotetakuu kattaa rikkoutuneet komponentit ei auton huoltoa tai siihen liittyvää asennusta.

Kieli

Valuutta

Oma tili

Asiakaspalvelu

Lisätietoa

Toivelista

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy tallentaaksesi tuotteita toivelistalle.